maandag 23 maart 2026

Over boeken en mensen

Ik werk in de boekhandel en ik hou ervan om de boekwinkel netjes te maken;  boeken liefdevol recht zetten en ordenen. Netjes in categorieën.

Echt eenvoudig is dat trouwens niet. Boeken zijn niet altijd gemakkelijk te ordenen. Wanneer is iets spanning? Wanneer precies literatuur? Onder welke categorie vallen filosofische fabels eigenlijk? Categorieën zijn vaak subjectief.

Als je een goed boek zoekt, doe je er daarom goed aan om niet alleen in jouw favoriete categorie te kijken. Dan loop je het risico dat je allerlei pareltjes mist. Stel je voor als ik alleen maar bij de volwassenliteratuur zou kijken. Voor ik het weet mis ik het mooiste kinderboek van het jaar Albatros (van Yorick Goldewijk), die je als volwassen ook echt gelezen moet hebben. Ik mis ook goede boeken als ik alleen op mijn eigen oordeel afga. Daarom hou ik ervan om mijn collega’s te vragen een boek voor me uit de kast te trekken.

Mensen zijn net boeken. We delen ze in in categorieën. We ordenen ze netjes op ‘boekenplanken’ op grond van leeftijd, religie, afkomst, seksuele oriëntatie, politieke kleur enzovoort.

Dat blijkt nodig want, net als in de boekwinkel, hebben we een zekere ordening nodig om de wereld te kunnen hanteren.

Ikzelf ben sinds een paar jaar op een andere ‘boekenplank’ gezet: Ik ben verplaatst naar de plank autisme.

Ik vraag me af wat ik daar eigenlijk van vind. Ja, ik ben blij met mijn nieuwe plank waar ik beter word gelezen….  beter begrepen. Ik ontdek zelf de neurodiverse wereld die veel boeiender en mooier is dan de DSM-V (het handboek van de psychiaters) doet vermoeden.

Toch voel ik ook verzet tegen de ordening op deze plank. Het voelt net alsof ik ineens tot een compleet andere stam behoor. Alsof mijn label autisme mij ineens zoveel anders maakt dan mijn neurotypische medemensen. Zeker ik voel me anders. Ik heb me vaak moeten aanpassen en leer nu dat anders zijn voor mij eigenlijk heel normaal is. Maar ik wil niet enkel beoordeeld worden op grond van de plank waar ik op ben gezet. Ik verzet me tegen te veel orde, te sterke ‘hokjes’.

Mensen zijn net boeken, ze passen vaak op meerdere planken. Misschien staan ze nu op planken waar je (bijna) nooit kijkt. Voor je het weet kijk je eroverheen. Want hoe vaak kijk jij op de plank hangjongeren, Wilders aanhangers, verslaafden, Feijenoord hooligans, linkse wappies, boeddhisten of mediapersoonlijkheden.

Mensen zijn net boeken, je kunt ze niet beoordelen op de eerste indruk of de categorie waar ze in ingedeeld zijn.  Neem de tijd ga ‘lezen’. De hele wereld is een levende bibliotheek vol met interessante levende boeken. Er is zoveel te ontdekken, te genieten en te leren ook juist in categorieën die je normaal vermijdt.

De theoloog Miroslav Volf inspireert mij. Hij pleit ervoor om ernaar te streven om de wereld ook vanuit het gezichtspunt van de ander te willen zien. Deze dubbele manier van kijken is een manier om de ander op een waarheidsgetrouwe manier te ‘lezen’ en daarmee een manier om de ander lief te hebben. Neem de tijd ‘lees’ de mensen om je heen door te luisteren naar hoe zij naar de wereld kijken.

Dan kom je er bijvoorbeeld ook achter dat autisten, moslims, hangjongeren, zelfs Trump aanhangers net zoveel van elkaar verschillen als jij van de mensen op jouw boekenplank verschilt.

Om het met de woorden van stadsdichter Tanja ter Brake te zeggen in haar gedicht: ‘de Ander’ :

‘Ik beloof je

dat we uiteindelijk

allemaal

mens zijn’


 https://www.youtube.com/watch?v=QgxfIvfFUJU

Hoe moeders met autistisch kinderen mij steeds inspireren

Ik ben niet alleen zelf autistisch, ik ben ook gezegend met vijf vriendinnen met autistische kinderen. En ik heb, niet te vergeten, een zus ...